De museumnacht verkracht?

De posters van museumnacht anno 2014 glanzen van zweet, glimmende lippen en dito benen onder de campagne #ArtSells. Een nieuwe campagne van de N8 die zich richt op de jeugdige nachtbraker die liever ’s nachts het museum induikt, dan op een zondagmiddag Marlene Dumas opsnuift.

museumnacht 2014 artsells

Jaarlijks trekt de museumnacht ongeveer 30.000 bezoekers waarvan het grote deel hip, jong en wonend in de randstad. Ook dit jaar brainstormde de organisatie over een terugkerend thema voor de museumnacht 2014. De vraag die zij zich stelde: ‘Wat moeten de kunst, cultuur en erfgoed nog doen om aandacht te krijgen in tijden van een oversekste beeldcultuur?’ Hun antwoord daarop is seks en porno. ‘We proberen een plek te veroveren op de publieke agenda, en in ons maatschappelijke debat voor de musea van Amsterdam en hun prachtige inhoud.’ Vuur met vuur bestrijden. Is dit wel een goede keuze?

#ArtSells probeert een maatschappelijke discussie op te hitsen. Een debat over de grens tussen porno en kunst.  Niet nieuw. Denk aan de steigerende piemels van Erwin Olaf. Of Picasso met de kubistische bipsen van de hoeren van d’Avignon. Een beetje vunzigheid in de kunst lijkt van alle tijden. Met de pikante posters van #ArtSells wil Museumnacht voor kunst dezelfde aandacht trekken als seks, seksualisering en porno doorgaans krijgen. En dit doen ze door de jeugdige bezoeker te lokken met een paar glimmende neptieten. Ze noemen het: een plek veroveren in de maatschappelijke discussie op een “relevante” manier.

In dit N8licht voelt de keuze voor het thema porno gemakzuchtig. Het lijkt een flirt met choqueren. Of choqueren om het choqueren. En dit zorgt niet voor het beoogde doel. Ja er wordt over gesproken, ja wij van BKB doen ook mee aan deze volkshetze, maar op deze manier een vergelijking trekken tussen kunst en seks voelt behoorlijk uit het niets gegrepen. Om maar een voorbeeld te noemen: Ook Geert Wilders krijgt in deze tijd meer aandacht dan kunst en cultuur. Daarnaast lukt het de mensen van de N8 dus niet om hun eigen boodschap op een duidelijke manier naar voren te brengen.

Lieve mensen van de museumnacht: Door te stellen dat in tijden van een oversekste beeldcultuur een campagne met glimmende tieten je doel kracht geeft, mis je de tijdsgeest. De museumnacht zegt met de posters dat je mensen alleen geïnteresseerd kunt maken voor kunst en cultuur als seks het aas is. Juist in een wereld waarin porno al eeuwen deel is van onze beeldcultuur, is het weinig origineel.

Reacties

blog comments powered by Disqus