De marketingcampagne van de kinderlijke Elon Musk

Foto: Wikimedia Commons.

Elon Musk is een klein kind in een grotemensenlichaam. Net als de meeste kleine kinderen vindt hij het leuk om te spelen met auto’s (Tesla), raketten (SpaceX), treinen (Hyperloop), en betalingsverwerkers die het doen van betalingen op internet versimpelen (PayPal). Dat kinderlijke straalt ook op zijn marketingacties af. Want hoe belachelijk is het dat een Tesla in een baan rond de zon wordt geschoten?

Er is dus iets bijzonders aan de hand met Elon Musk. Als volwassene heeft hij het dromen nooit verleerd. Het verschil met de meeste andere volwassenen is dat Musk zijn dromen ook najaagt. Waar anderen zeggen dat iets niet kan, doet Musk het gewoon. Dat heeft in allerlei verschillende industrieën met bijzonder hoge cost of entries geleid tot een radicale omwenteling in de denkpatronen van de gevestigde orde. Twee voorbeelden:

1. Voor Tesla succesvol werd, was geen enkele autofabrikant ervan overtuigd dat de tijd rijp zou zijn voor volledig elektrische auto’s. Inmiddels hebben vrijwel alle grote fabrikanten aangekondigd dat binnen een aantal jaar alle modellen een elektrische optie krijgen.

2. Voor SpaceX had niemand bedacht dat de duurste onderdelen van raketlanceringen – de boosters – opnieuw gebruikt kunnen worden. SpaceX slaagt erin om die boosters op een klein platform midden in de oceaan te laten landen, waarna ze ingezet worden voor nieuwe lanceringen. Verbazingwekkend, toch? Laat het even op je inwerken. Een raket die op 100 kilometer hoogte een snelheid van 7.400 km/u heeft, landt succesvol op een platform van 90 bij 50 meter! Als je nog niet van verbazing van je stoel was gevallen, dan is dit het moment. Val!

Foto: Wikimedia Commons.

Er is echter nog iets opmerkelijks aan Elon Musk. Als volwassene is hij nooit gestopt met dromen zoals een kind, terwijl dat wel zou moeten. Waar anderen zeggen dat iets kinderachtig is, doet Musk het gewoon. Dit blijkt uit twee recente marketingacties van hem. Die zijn zo kinderlijk en absurd dat ze veel media-aandacht opleveren:

1. The Boring Company, een bedrijf van Musk dat beweert sneller en efficiënter tunnels te kunnen boren, heeft het moeilijk. Opdrachten blijven uit en de geldstroom droogt op. Dus wat doe je dan? Musk brengt 20.000 vlammenwerpers (!) met het logo van The Boring Company uit. De 500 dollar kostende vlammenwerpers zijn uitverkocht en leveren 10 miljoen dollar op. Wat dit met het tunnelboorbedrijf heeft te maken? Helemaal niets, maar kleine Musk vindt het wel gaaf!

https://www.instagram.com/p/BeeUSFwgLrM/

2. Tesla heeft het moeilijk. De productiecapaciteit blijft enorm achter en de vakbonden protesteren tegen werkdruk en onveilige werksituaties. Dus wat doe je dan? Je schiet een Tesla Roadster in een baan rond de zon! Met 0 dollar aan marketingkosten schrijft de hele wereld over je stunt en heb je succesvol de aandacht afgeleid van Tesla’s problemen. Wat heeft het met Tesla te maken? Helemaal niets, maar kleine Musk vindt het wel gaaf!

Ik ben cynisch en wil graag negatief zijn over de marketingacties van Musk. Maar als ik heel eerlijk ben, kan ik er alleen maar respect voor hebben. Hij slaagt namelijk wel in het genereren van aandacht. Wellicht is dit de les voor ons als campaigners: volwassenen zijn dan wel verstandiger en wijzer, maar we hoeven nog geen rem te zetten op kinderlijke nieuwsgierigheid en creativiteit. Ik ga in ieder geval op zoek naar mijn inner child voor toekomstige BKB-campagnes. Dream out loud!