De Facebook-verkiezingen

GroenLinks is de grootste op het grootste medium (na televisie). Sybren Kooistra, die verantwoordelijk is voor de grassroots- en digitale campagne van GroenLinks, laat aan de hand van cijfers zien hoe goed de partij het doet op Facebook en waarom.

De Volkskrant heeft de verkiezingen geduid als die ‘van Facebook’. Niet zonder reden: dagelijks brengen 7,5 miljoen Nederlanders een bezoekje aan het platform. Needless to say: daar zitten flink wat stemmers tussen. Tussen de partijen vindt er dan ook een steeds hevigere strijd plaats om de eyeballs, de seconden aandacht van de kiezer. Wij, GroenLinks dus, zijn die strijd op dit moment aan het winnen. Ondergetekende voormalige datajournalist heeft het voor je uitgerekend.

Eerst onze cijfers, vervolgens die van iedereen: de cijfers van afgelopen week (10 februari), van de Facebook-pagina van Jesse Klaver. */**

1. We hebben 2.497.681 unieke mensen bereikt (in 7 dagen).

2. Die hebben cumulatief 1.821.036 keer een video bekeken (in 7 dagen).

3. Waarvan er 1.110.676 dat langer dan tien seconden deed (in 7 dagen).

4. En alhoewel het in mijn ogen weinig zegt: er kwamen deze week 4.910 likes bij voor de pagina van Jesse Klaver. Inmiddels zijn we de grootste na Geert Wilders.

beeld_1

In de grafiek hierboven zie je het totale bereik per dag van het kanaal van Jesse Klaver.

Op Facebook bereiken we nu een electoraat van zo’n dertig zetels. Het gaat om seconden, maar deze luttele seconden zijn voor marketeers een natte droom: mensen die er secondenlang actief voor kiezen om je boodschap tot zich te nemen. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Scroll maar eens door de Facebook-pagina.

Er is geen partij die daarbij in de buurt komt. En nee, ook de PVV niet. Een jaar geleden was ik nog datajournalist. Ik heb het even berekend:

beeld_2
De cijfers. Jesse op één. De rest van de rangorde hangt van je criteria af.

Elke verkiezing heeft een wedstrijdelement. Wie krijgt het meeste, wie was het beste, wie heeft de langste. Ik laat het liefst het vergelijkende oordeel aan de scheidsrechter, de journalist, maar ik kon het niet laten. Want het is rete-interessant en ik zie het nog niet ergens beschreven. Voor een onafhankelijk oordeel van de analyse: hier vind je alle data.

Over de analyse: er is gekeken naar alle berichten van de afgelopen twee weken. Berichten die gedeeld zijn (van een andere Facebook-pagina) zijn uitgesloten. Bij Geert Wilders zijn alle Engelstalige posts niet meegeteld  –  die heeft hij seconden daarvoor of daarna ook in het Nederlands gepost. Ook zijn alle tweets (de facto gesharede berichten) uitgesloten.

Er is gekeken naar gemiddelde like per bericht, gemiddelde share per bericht en de videoweergave per video. Dat zijn namelijk de enige objectief vergelijkbare criteria die voor elke bezoeker inzichtelijk zijn. Aan de achterkant kan ik er bij de concurrentie namelijk niet in.

Het gemiddelde is een beter criteria dan het cumulatief, om de volgende simpele reden: de breedte van het publiek. Met tien berichten op een dag die (ongeveer) dezelfde 10.000 mensen bereiken, ben je vooral je ‘harde kern’ aan het spammen. Het gaat in een campagne om het totaal aan kiezers die met enige regelmaat bereikt worden door een partij.

Iedereen kan strooien met cijfers –  en iedereen gaat het ook doen. Velen zullen daarbij de grenzen van hun creativiteit opzoeken om de cijfers op te krikken – it’s all in the game. Er is echter maar één manier om het als journalist te controleren: bij alle partijen langsgaan en aan de achterkant van de pagina de statistieken zelf bekijken. Of bovenstaande criteria hanteren (hier daar meer over).

* Puur op het kanaal Jesse Klaver. Het kanaal van GroenLinks kent ongeveer 60 procent van het bereik.

** Journalisten zijn van harte uitgenodigd het aan de achterkant te controleren. De koffie is ok (ish).

beeld_3
Mark Rutte had geen video in de afgelopen twee weken. Wel live op VVD met gemiddeld 170k kijkers.

Dit blog verscheen eerder op Medium.com@Sybren_.

Foto en grafieken: GroenLinks / Sybren Kooistra.

Sybren Kooistra
Sybren Kooistra (1987) werkt als datajournalist bij de Volkskrant. Afgelopen jaar heeft hij onder andere onderzoek gedaan naar belastingontwijking. In mei 2013 won hij in Parijs een internationale prijs voor het idee voor de nieuwswebsite van de toekomst.