De benen stil houden, dat is het idee

Deze weken is Italië het toneel van de Giro d’Italia. Wielerliefhebbers kunnen op het Belgische Sporza zien hoe het peloton door de laars raast. Spectaculaire beelden zijn er genoeg. Want in de prestigestrijd met de Tour de France dienen de parcoursmeesters van de Giro ieder jaar weer zwaardere ritten door het hooggebergte op.

De commentatoren zouden echter in bijna elke uitzending de huiskamervraag kunnen stellen: is de Raboploeg vandaag wel aan de start verschenen?

Als een van de rijkste wielerploegen rijden de Rabo’s natuurlijk alle grote rondes. Dat doen ze alleen zo voorzichtig dat je er soms dagenlang niets van merkt. Terwijl die andere Nederlandse ploeg Vacansoleil dag in dag uit in de aanval is. Ik wil maar zeggen: aan onze volksaard kan het niet liggen.

De vraag dient zich aan: als de Raboploeg zo vaak onzichtbaar is, waartoe dient dan de sponsoring?

In de basis stellen bedrijven geld beschikbaar zodat atleten kunnen presteren. De publiciteit rond die prestaties komt ten goede aan het bedrijf. Dat is in elk geval de motivatie van Wim Backers, directeur van Vacansoleil.

Wat wielrennen extra interessant maakt voor sponsors is dat de ploeg echt de naam van het bedrijf draagt. Renners komen buiten het wereldkampioenschap en de Olympische Spelen uit voor banken, telecombedrijven en touroperators, niet voor hun land of stad.

Toch vraag ik me af hoe hard het door Backers genoemde verband is tussen de prestaties van de ploeg en de verkoopcijfers van het bedrijf. Het interview verraadt vooral de wielerfan in de directeur. En in de persoonlijke interesses van de directie beginnen in de praktijk natuurlijk de meeste sponsordeals. Zo trok ondergetekende met BKB ooit de portemonnee voor schaatsfenomeen Shani Davis. Meteen de eerste avond reed hij met www.bkb.nl op het voorhoofd naar een nieuw wereldrecord op de 1500 meter. Het leverde aardig wat media aandacht op en bewondering vanuit ons netwerk. Maar nieuwe opdrachten ho maar.

Natuurlijk zit de toegevoegde waarde voor het bedrijf er ook in dat bestaande associaties met het merk worden versterkt. En het is nog maar de vraag of de mensen die hun vakantie boeken bij Vacansoleil er enthousiast van worden dat hun renners er elke etappe op de bonnefooi op uit trekken.

Wat dat betreft zit de Raboploeg dan weer geheel op koers. Degelijk, sober, risico’s mijden boven snelle winst najagen. Ik zou alleen de coureurs aanraden om vandaag nog over te stappen naar een andere ploeg.