Dansen op Times Square

Stel je eens voor: een dag lang enkel kunst op de ontelbare billboards en reclamezuilen van Times Square in New York. Om dat te verwezenlijken is de organisatie van Times Square Art Square (TSAS) al een paar jaar bezig met een soort hordeloop. Geen budget, tal van gevestigde belangen, concurrerende initiatieven en dan ook nog een regenstorm des doods. Het project begint steeds meer te lijken op een soort permanente campagne voor meer creativiteit.

TSAS is het geesteskind van oud BKB academicus Justus Bruns. Piepjong, opgeleid tot industrieel ontwerper en gefascineerd door kunst. Toen hij voor het eerst zijn plannen met Times Square wereldkundig maakte, was hij nog nooit in de VS geweest. Met de verkoop van zelfgemaakte tekeningen kocht hij zijn eerste ticket en zag ter plaatse dat zijn plan precies was wat New York nodig had.

Terug in Amsterdam organiseerde hij een fundraiser. Via crowdfunding haalde hij bij vrienden, familie en geïnteresseerden € 10.000,- op om een organisatie in New York van te grond te krijgen. Daar werkt hij met weinig meer dan een korte broek, een fiets en een bed in Brooklyn aan zijn droom. Al wat nu nog nodig is, zijn miljoenen dollars. Of liever nog miljoenen Facebook vrienden die voor de kritische massa zorgen om de adverteerders op Times Square aan boord te krijgen. (De teller staat nu op 4363 likes).

Tot zover het succesverhaal. Dat werd vorige week ruw verstoord toen ‘the MacBook destroyer’ toesloeg. Een gigantische regenbui die Justus’ laptop niet overleefde. Terwijl de ontwerpklussen die hij daarop doet zijn enige inkomstenbron zijn.

Zit je dan. Platzak in een peperdure stad en nog mijlenver verwijderd van je hoofddoel: Times Square vol met kunst.

Tijd voor een volgend hoofdstuk in de TSAS campagne: het grote publiek overhalen om een nieuwe laptop te kopen voor Justus. Zijn aanbod is eenvoudig en geheel in lijn met de centrale boodschap van TSAS. Als je $ 10,- stort, doet Justus on camera een dansje voor je op Times Square (en brengt hij dus kunst op het plein). Voor $ 20,- wordt ook nog eens je naam in de nieuwe laptop gegraveerd (je wordt erkend als deel van de beweging).

Een ingenieuze aanpak, want door deze overlap heb je nauwelijks door dat je dit keer niet het doel (kunst op Times Square) steunt, maar veel banaler: één van de middelen om daar te komen (een nieuwe MacBook à $ 1.600,- voor de oprichter).

Hoewel… het is de vraag hoe ver het doel en het middel in dit geval uit elkaar liggen. Beide kunnen gezien worden als een uitnodiging aan ons allemaal om deel te worden van een creatief proces dat misschien, ooit, op een dag, één dag, kunst laat prevaleren in het Mekka van de commercie.

Op het moment dat je dit blog leest, zit Justus alweer achter zijn nieuwe laptop. Dat geld had hij namelijk in een paar dagen al bij elkaar. Maar wees gerust, er zullen nog vele dansjes op Times Square volgen en voor maar $ 10,- ben jij er bij.