Crowdfunding in de wielersport

Bauke Mollema en Laurens ten Dam waren volop bezig met de Ronde van Zwitserland, toen het noodlottige bericht kwam dat Belkin eind 2014 stopt als sponsor van de wielerploeg. De Amerikaanse fabrikant van computer hardware is tevreden met de naamsbekendheid die de sponsoring in Europa heeft opgeleverd, maar wil zich nu richten op de wereldwijde markt. Met een contract tot eind 2015 kwam dit nieuws voor de wielerploeg volkomen onverwacht. Hoe gaat de ploeg, vol in voorbereiding op de Tour, deze kink in de kabel rechttrekken?

Het slechte nieuws komt na een jaar waarin het Nederlandse wielrennen floreerde. Met onder andere de successen van Mollema in de Tour, winst van Niki Terpstra van Parijs-Roubaix, twee overwinningen van Tom-Jelte Slagter tijdens Parijs-Nice, ritwinst van Pieter Weening in de Giro, de aanvallen van Wilco Kelderman en vorige week nog Lieuwe Westra die de koninginnenrit won in de Dauphiné. Helaas mochten deze klinkende successen niet baten en moet de Belkin-ploeg nu als een razende op zoek naar een nieuwe sponsor.

Geen makkelijke opdracht in een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om bedrijven te vinden die in sportsponsoring willen stappen. Dat successen hierbij vrijwel niet ter zake doen, bleek eerder ook al toen TVM besloot te stoppen met de sponsoring van haar schaatsploeg. Het blijkt voor veel voormalige TVM-schaatsers uitermate lastig om een nieuwe ploeg te vinden: viervoudig Olympisch kampioene Ireen Wüst vond na een lange, moeizame zoektocht een plek in het team van Marianne Timmer, terwijl Olympisch kampioen ploegenachtervolging en zilverenmedaillewinnaar Koen Verweij nog steeds zoekende is.

Voor renners als Mollema, Kelderman en ook Gesink zal een andere ploeg makkelijk te vinden zijn, maar dat geldt in mindere mate voor verschillende van hun ploeggenoten. Manager Richard Plugge heeft er alle vertrouwen in dat zijn ploeg een nieuwe sponsor zal vinden, maar dat moet dan wel spoedig gebeuren, wil het team niet uit elkaar vallen. Om dit te voorkomen besloot men het heft in eigen hand te nemen door middel van crowdfunding. Voor tien euro kunnen  fans de ploeg ondersteunen. “Zo kunnen wij zelfstandig een gedeelte van de ploeg financieren en laten we aan potentiële sponsors zien dat we een trouwe achterban hebben waarop we kunnen rekenen”, zegt de ploeg op de website.

Vorig jaar probeerde de Nederlandse ploeg Vacansoleil een zelfde soort truc uit te halen. Maar zoals in dit blog valt te lezen, zat de ploeg 18 dagen voor het einde van de Tour op 169 donoren, terwijl ze er 40.000 nodig hadden. De successen van de Nederlandse wielrenners hadden geen positieve invloed op de opbrengst en het einde van Vacansoleil was een feit. Geen veelbelovend vooruitzicht voor de Belkin-ploeg.

Toch is crowdfunding waarschijnlijk wel het middel waartoe de sport veroordeeld is nu bedrijven steeds vaker afhaken. Initiatieven als het platform Wij zijn Sport dragen hieraan bij en voorbeelden van sporters als tienkamper Pelle Rietveld, schaatser Bart Swings en het Jamaicaanse bobsleeteam tonen aan dat crowdfunding en sport een goede combinatie kunnen zijn. Wellicht dat de Nederlandse wielerfans wel allemaal tien euro over blijken te hebben om Mollema, Kelderman en Gesink voor hun ploeg te behouden. En, ook al bewijst de geschiedenis van Vacansoleil dat sportieve successen geen garantie zijn voor een succesvolle crowdfunding campagne, laten we hopen op grote Nederlandse wielerprestaties deze zomer!