Chad, pais au coeur d’Afrique!

Afgelopen week maakte ik kennis met het land dat de komende 2 jaar mijn thuis zal zijn: Mali. Op mijn hotelkamer kan ik 300 kanalen ontvangen, maar ik kijk er maar één: Africa 24. Goed voor mijn Frans. Ze praten langzaam en zangerig. En de items worden elk uur herhaald, dus geen stress als ik niet meteen alles begrijp over de aankomende verkiezingen in Mauritanië.


Op Africa 24 leer ik ook de rest van Afrika kennen. Een groot deel van de zendtijd wordt namelijk besteed aan landenpromo’s, een genre waar ik een zwak voor heb. Op filmische muziek komen de highlights voorbij van Benin, Cameroon, Equatoriaal Guinea, Ivoorkust etc. Alle met vrijwel identieke inhoud: drukke geasfalteerde wegen, kleurrijke markten, veel industrie, een beetje landbouw, een monument voor de onafhankelijkheid en een standbeeld van de president.

Tsjaad is mijn favoriet: gisteren werd hun reclame over de ‘wedergeboorte van het land in het hart van Afrika dat haar mensen en grondstoffen ten dienste stelt van het continent’, de hele dag afgewisseld met het nieuws dat de benzine in hoofdstad N’djamena per direct op de bon gaat. Ik ben verkocht.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.