CENGA’s! Of, Zogby’s droom voor microfinanciering in de Verenigde Staten

Het is de droom van elke politieke analist: een woord coinen als politiek begrip. Denk bijvoorbeeld aan de befaamde term hockey mom, die Sarah Palin vaak gebruikte. Electoraal onderzoeker John Zogby gaf zijn gehoor tijdens het ‘Art of Political Campaigning’ seminar een primeur. Met veel bombarie lanceerde hij zijn term voor de groep die volgens hem bepalend wordt in de aankomende presidentsverkiezingen: CENGA. Oftwel: College Educated, Not Going Anywhere. En hij deed de beide presidentskandidaten ook meteen de suggestie om een Amerikaans systeem van microfinanciering op te tuigen voor deze groeiende groep hoogopgeleiden zonder (economisch) perspectief.

CENGA… het bekt niet echt lekker. Maar wie weet zien we het de komende maanden opduiken in de campagnes. Als dat zo is, kan Zogby het weten. Met zijn ‘Zogby Poll’ is hij naamgever en verantwoordelijke voor één van de leidende verkiezingspeilingen in de VS.

Op dat succes laat hij zich graag voor staan overigens. Net als collega sprekers zoals Joe Trippi, Jeffrey Pollock, Fred Davies. Het zijn stuk voor stuk goeroes op campagnegebied, maar voor de Nederlandse bezoeker heeft het schaamteloze uitventen van de eigen boeken en producten iets vermakelijks.

Enfin, terug naar de verkiezingen. Zogby en met hem alle andere sprekers op het seminar zijn ervan overtuigd dat het centrale thema de economie wordt. Zogby analyse is dat de Amerikaanse economie voor 70% op consumer-driven is. Dat betekent dat je groei moet stimuleren door consumenten te bewegen hun geld te laten rollen. Amerikaanse rijken zitten op 2 triljoen dollar aan spaargeld. Terwijl het creatieve, hoogopgeleide en normaal gesproken ondernemende deel van de bevolking, zonder geld en middelen zit. En bovendien te kampen heeft met een gezamenlijke studieschuld die hoger is dan de volledige Amerikaanse creditcard schuld.

Ook al is hij een pollster, Zogby is niet te beroerd om presidentskandidaten Obama en Romney een revolutionair beleidsidee aan de hand te doen waarmee ze de verkiezingen kunnen winnen: een microfinancieringssysteem waarin rijke Amerikanen hun spaargeld tegen aantrekkelijke rentes (meer dan de huidige 0,7% spaarrente) beschikbaar stellen voor CENGA’s met ondernemingsgeest. Dat biedt de rijken meer opbrengst dan de zoveelste tax cut en de nu perspectiefloze jongere hoop en mogelijkheden.

Over hoe het georganiseerd zou moeten worden, bleef Zogby wijselijk in het vage. Iets met peer pressure en panels met bedrijven. Maar een interessante gedachte is het wel. Want alle cijfers over ‘the black vote’ in Florida en ‘the hispanic vote’ in Texas ten spijt, it’s still the economy stupid!

Of één van de kandidaten het gaat overnemen: het lijkt me een politiek mijnenveld om een derde wereld oplossing voor te stellen aan een trots Amerikaans volk. Maar om in stijl af te sluiten: lees zijn boek!

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.