Campagnes van het jaar 2015 (deel 2)

Welke campagnes sprongen er in 2015 uit? Het team van BKB neemt het campagnejaar 2015 met jou door in dit tweede deel van het lijstje met de beste campagnes van het jaar. Over Donald Trump die Amerika weer great gaat maken, de tour van U2, de vluchtelingencampagne van Bild, #FU2016 en meer!

FU2016

De campagne van het jaar volgens Erik van Bruggen: U2’s Innocence & eXperience tour
Het was een wat mager campagnejaar, 2015, waarin vooral populistische campagnes onweersproken bleven. Positieve uitzondering: de overwinning van Trudeau in Canada.

Mijn campagnejaar werd bepaald door de revanche van de beste band ter wereld: U2. Zelfs door mij wat verguisd in 2014, de Apple-deal waarbij iedereen de nieuwste plaat kreeg opgedrongen maakte geen vrienden. Ik luisterde Songs of Experience nauwelijks en twijfelde of ik in 2015 meer dan 1 keer naar de tour zou moeten gaan.

U2_curtain_call_in_Glasgow_11-7-2015

Maar U2 kwam terug. En hoe. Al vanaf de eerste repetities in Vancouver waren er geruchten over de groundbreaking vernieuwing die U2 voor haar publiek in petto had. En toen de eerste recensies uitkwamen, was iedereen lovend: louter 5 sterren, lyrische reacties alom, zoals deze in de Rolling Stone of dit stuk van U2-fan Noel Gallagher (Oasis).

Het eerste concert van mijn eigen U2-tour was in New York. Net aangekomen rende ik naar Madison Square Garden waar ik in de last minute line een van de laatste vier kaarten kocht. Het concert was al begonnen toen ik binnenkwam. Het scherm, dwars door de zaal, was al in volle glorie. Al jetlaggend kwam het hele concert binnen als een bom, ik had nog nooit zoiets gezien.

Voor de Volkskrant schreef ik aan de voorafgaand aan de vier Nederlandse U2-concerten over mijn kritische liefde voor de band. U2 imponeerde in de Europese tak nog meer met aandacht voor de vluchtelingencrisis en uiterst politieke statements over Europa. Getroffen door de aanslagen in Parijs – twee concerten werden uitgesteld – werd de tour nog relevanter. U2 bood de Eagles of Death Metal hun podium aan bij het laatste concert in Parijs, dat wereldwijd werd uitgezonden en door tientallen miljoenen mensen werd bekeken (check it here while it lasts). Een waardige, imponerende en ontroerende afsluiter van de beste comeback-campagne van het jaar.

De campagne van het jaar volgens Marc Newsome: legalisering homohuwelijk in Verenigde Staten
Mijn campagnemoment van het jaar is de uitspraak van het Amerikaanse Supreme Court om het homohuwelijk te legaliseren. Na jaren van actievoeren, na jaren van protest en na jaren lobbyen van heel, heel veel Amerikanen is dit een ongelofelijk succes voor de actievoerders.

ssm

Al dagen voor de uitspraak stonden mensen in de rij om een plaatsje in het hooggerechtshof te bemachtigen om zo de uitspraak mee te maken. ‘Als alle Amerikanen gelijk behandeld worden, dan zijn we allemaal vrij’ en ‘het is het resultaat van ontelbaar veel kleine daden van verzet en moed door de jaren heen,’ reageerde president Obama in een al even mooie speech.

Op sociale media werd de uitspraak uitbundig gevierd. Met Facebook kon je de regenboogvlag over je profielfoto zetten en zo laten zien dat je de uitspraak steunde. Ook Twitter en Google Plus hadden vergelijkbare acties. Deze uitspraak, en daarmee vooral de strijd van zoveel mensen voor meer gelijkheid tussen homo’s en hetero’s, is van grote invloed geweest voor het leven van veel Amerikanen en daarom is het wat mij betreft het campagnemoment van 2015.

De campagne van het jaar volgens Ilana Cukier: de verwelkoming van vluchtelingen door Bild
2015 was het jaar van de vluchteling die Europa probeerde te bereiken op gammele bootjes. Het was ook het jaar dat de Duitse sensatiekrant Bild een campagne startte om vluchtelingen welkom te heten.

Terwijl in Duitsland (gewelddadige) protesten plaatsvonden tegen de komst van vluchtelingen startte Bild begin september een campagne onder het motto Wir helfen. Een week lang besteedde de krant aandacht aan initiatieven om vluchtelingen te helpen.

Bild1

Ook portretteerde Bild bekende Duitsers die zich uitspraken tegen de protesten. Geen wetenschappers of opiniemakers, maar wel Mesut Özil (voetballer), Felix Neureuther (skiër) en Heino (zanger). Op Twitter claimden ze de hashtag #refugeeswelcome, inmiddels de leidende hashtag in het vluchtelingendebat.

Het is een opvallende stap voor een krant om zich zo uit te spreken in een politiek debat. Daarnaast is het extra bijzonder omdat Bild zich in het verleden kritisch uitsprak over immigratie. De campagne kreeg zelfs in de Nederlandse media aandacht en zorgde ervoor dat veel Nederlandse kranten, waaronder De Telegraaf, ook opkwamen voor vluchtelingen.

De campagne van het jaar volgens Noortje Jacobs: Donald Trump – Make America Great Again
Waar de campagne van Donald Trump in het begin nog één grote grap leek, is de zakenman inmiddels uitgegroeid tot serieuze kanshebber voor de Republikeinen. Trump, gekenmerkt door bizarre quotes, doet het goed in de laatste polls. De grote vraag is: wat zien al die Amerikanen toch in deze man?

Trump maakt blunder na blunder en neemt de waarheid niet zo nauw. Maar zijn zelfvertrouwen en simpele taalgebruik spreken aan. Of zoals de Washington Post het verwoordt: ‘Trump is often wrong but he always sounds right.’ Kiezers geloven steeds minder in politici en Trump weet daar handig gebruik van te maken.

Donald Trump

Hij schopt tegen het establishment. Zijn tegenstanders kunnen nog zo hard beweren dat Trump fouten maakt, maar als de kiezer de gevestigde orde toch niet gelooft, doet het niets af aan zijn imago. Daarbij komt dat Trump zich zeer negatief uitlaat over minderheden zoals moslims en Mexicaanse immigranten en dat slaat aan.

Het is dezelfde retoriek als waar politici als Geert Wilders en Marine Le Pen ook goed op gedijen. Trump: een bizarre kandidaat met een opmerkelijk effectieve campagne. Maar laten we hopen dat iemand anders America Great Again gaat maken.

De campagne van het jaar volgens Andrew Makkinga: de geniale speech van president Obama in Kenya
Je zou het een homecoming kunnen noemen. Een verhaal over verbintenis met Afrika, het koloniale verleden en hoe dat hem heeft gevormd. Het is zo mooi om te zien hoe hij eerst het publiek inpakt en verleidt om vervolgens keihard uit te halen over wat is mis is in Kenya en welke kant het land op moet.

De campagne van het jaar volgens Isabelle Rade: it’s 2015, stupid!
Waar ongeloof, wantrouwen en teleurstelling alleen maar groeit de laatste tijd als ik kijk naar onze Nederlandse politici, geeft de nieuwe Canadese premier Justin Trudeau mij hoop in deze donkere dagen.

En eigenlijk met iets dat heel normaal zou moeten zijn. Zijn kabinet bestaat voor de helft uit mannen en voor de helft uit vrouwen. Hij verwelkomt vluchtelingen met open armen en wil ervoor zorgen dat ze een betekenisvol leven kunnen opbouwen in Canada. Hij wil de belastingen voor de allerrijksten aanpakken, hij wil marihuana legaliseren, hij heeft eindelijk excuses aangeboden voor de behandeling van de oorspronkelijke bewoners van Canada en hij wil het kiesstelsel hervormen. Eat that, Rutte.

De persconferentie waarin Trudeau zijn nieuwe kabinet presenteerde ging viral, en dat alleen omdat hij een heel logisch antwoord geeft op de vraag waarom het voor hem zo belangrijk is om een genderbalanced kabinet te hebben: because it’s 2015.

De campagne van het jaar volgens Shantih van Hoog: #FU2016
‘America, I’m only getting started.’ Diep in de nacht van 4 op 5 maart 2016 zit heel BKB op Netflix, sowieso.

FU2016

Zeer strategisch was de aankondiging van het nieuwe seizoen van House of Cards tijdens het vijfde Republikeinse debat op CNN, in de vorm van een campagnefilmpje. Volgens velen het meest interessante moment van de avond. Op Twitter stroomden de stemmen voor Frank Underwood binnen.

De trailer van het nieuwe seizoen lijkt qua beeld, toon en tekst een dikke knipoog te zijn naar de campagnevideo van Ronald Reagan in 1984. Is dit een hint naar een voorzettende verhaallijn over het ‘kwaadaardige’ Rusland? I stand with Frank Underwood. Of nou ja, ik zit in ieder geval heel veel achter Netflix vanaf maart.

De campagne is te volgen op FU2016.comFacebookTwitter en een behind the scenes Instagram. #FU2016

De campagne van het jaar volgens Kathelijne Niessen: Michelle Obama die jongeren oproept te gaan studeren
Dat de Obama’s niet het doorsnee presidentiële koppel zijn, weten we al sinds de overwinnings-fist bump werd geïntroduceerd in 2008. Nu schittert First Lady Michelle samen met Jay Pharoah (ook wel bekend van Saturday Night Live) in haar eerste rapvideo. De boodschap: you should go to college!

De video is onderdeel van haar programma het Reach Higher Initiative. Daarmee probeert FLOTUS Amerikaanse jongeren te inspireren om na de middelbare school te blijven studeren. De video werd massaal bekeken en gedeeld. Een rappende First Lady blijkt een erg goede manier te zijn om je campagne onder de aandacht te brengen. Keep ‘em coming, Mrs. Obama.

De campagne van het jaar volgens Bram Festen: fietsen voor schoolkinderen door Qhubeka
Een unicum in de Tour de France dit jaar. Het Zuid-Afrikaanse wielerteam MTN-Qhubeka werd door een wildcard van de organisatie de eerste Afrikaanse ploeg in de Ronde van Frankrijk. Vijf van de negen renners kwamen van het continent.

De ploeg wordt gesponsord door telecombedrijf MTN (voetnoot: vanaf 2016 is Dimension Data de nieuwe hoofdsponsor van de ploeg die doorgaat onder de naam Team Dimension Data riding for Qhubeka).

Opvallender was echter dat ze zelf ook sponsor waren. En wel van het World Cycle Relief-programma Qhubeka, wat in de lokale Bantoe-taal staat voor ‘vooruitgang boeken’. Volgens Qhubeka is de fiets in staat om levens te veranderen. In Zuid-Afrika gaan 11 miljoen kinderen te voet naar school. En vaak is dat een tocht van uren in plaats van minuten. Daarom doneert de organisatie fietsen aan schoolkinderen en daarbij krijgen ze de hulp van de renners van MTN. Lees vooral het mooie blog dat Alex Klusman hierover schreef, want die vertelt het een stuk beter en uitgebreider dan ik.

mtnqhubeka

Maar zoals het echte wielrenners betaamt en wetende dat mooie woorden alleen niet voldoende zijn, lieten ze vooral de benen spreken. Op 9 juli 2015 wist Daniel Teklehaimanot tijdens de zesde etappe als eerste Afrikaan de bolletjestrui in de Ronde van Frankrijk te veroveren. Als slagroom op de kers op de taart won Steve Cummings op 18 juli, Nelson Mandela-dag nog wel, een etappe in de tour door twee Franse coureurs in de luren te leggen. Iedereen had het opeens over die jakkerende Zuid-Afrikaanse nieuwkomers én over Qhubeka. In mijn ogen is de campagne van MTN-Qhubeka daarmee al geslaagd.

De slechtste campagne van het jaar volgens Mieke Hageman: Van Doorne Advocaten
In mei van dit jaar plakte Van Doorne Advocaten de volgende tekst op een foto van een nors kijkende opa: ‘Juli vorig jaar heeft Sophie hier voor het laatst gegeten.’ Maar dan werk je wel voor Van Doorne.

VanDoorne

Bij BKB stond de afbeelding binnen no time op Slack, het interne communicatiekanaal. Ook op Twitter ging het los. Wat de fuck bedoelden ze hiermee te zeggen? Was dit advocaten- of corpsballenhumor?

Niemand die het echt begreep. Totdat een collega, die meer snapte van de advocatenwereld dan de rest van ons, een vertaalslag maakte: Van Doorne heeft een enorm suf imago en probeert zich daar op deze manier van te ontdoen.

Terwijl stress op het werk beroepsziekte nummer 1 is, meer dan een miljoen mensen jaarlijks het risico loopt op een burn-out en ook in de advocatuur de werkprivé-balans een issue aan het worden is, lijkt men zich bij Van Doorne nog in de jaren 90 te wanen. Poging om van een suf imago af te komen mislukt.

De campagne van het jaar volgens Frank Verhoef: Marco Rubio en The American Dream
Verhalen vertellen. Herhalen, herhalen en ja, nog eens herhalen. Die twee dingen vormen samen de kern van een goede politieke campagne. Marco Rubio, een van de meer populaire Republikeinse presidentskandidaten, heeft een indrukwekkend persoonlijk verhaal.

Rubio’s ouders vluchtten in de jaren 50 uit Cuba naar de Verenigde Staten. Ze waren niet rijk. Ze moesten keihard werken in hun nieuwe thuisland. Zijn vader werkte achter de bar in een hotel, zijn moeder was schoonmaakster in een casino. Alles om brood op de plank te krijgen.

En moet je kijken waar Rubio nu staat: hij kan volgend jaar zomaar de volgende machtigste man op aarde worden. Dat is de American Dream. Die droom wil hij levend houden voor alle Amerikanen. Als je hard werkt, kun je alles bereiken.

Dat persoonlijke en indrukwekkende verhaal vertelt Rubio keer op keer: in campagnefilmpjes, in interviews en tijdens debatten. Het is een veel aantrekkelijker en krachtiger verhaal dan dat van Jeb Bush of Hillary Clinton, die dankzij hun rijke families kandidaat zijn voor het presidentiële ambt. Ik hoop dat Rubio het redt.

De campagne van het jaar volgens Eva van Rijnberk: Humans of New York met ontroerende verhalen van vluchtelingen
Brandon Stanton van Humans of New York (HONY) maakt elke dag foto’s. Hij heeft 16 miljoen likes op Facebook en 4,4 miljoen mensen volgen hem op Instagram. Al meer dan 10.000 mensen zijn door hem geïnterviewd, maar een van zijn laatste verhalen ontroerde zelfs president Obama en inspireerde acteur Edward Norton tot een inzamelingsactie: het verhaal van ‘the scientist‘, een man die vluchtte uit Syrië en net heeft gehoord dat hij naar de Verenigde Staten mag komen met zijn gezin.

HONY

Later plaatste Stanton ook het verhaal van zijn vertaalster Aya, die eerst uit Irak en later nog uit Syrië vluchtte. Ook voor haar komen mensen in actie: een petitie om haar naar de VS te halen is binnen een paar dagen al meer dan een miljoen keer ondertekend.

Het is niet de eerste keer dat een persoonlijk verhaal van HONY honderdduizenden mensen aanspreekt en tot mooie initiatieven leidt: zo werd er eerder al 1 miljoen dollar opgehaald voor Brooklyn School en 2,5 miljoen voor het tegengaan van kinderarbeid in Pakistan. Door het vertellen van deze verhalen, zet Humans of New York mensen niet alleen aan het denken, maar ook aan tot actie. En dat is knap.

De campagne van het jaar volgens Wouter Lemm: Guns with History
Jaarlijks sterven er in Amerika meer mensen door vuurwapens dan door terroristisch geweld en zelfs verkeersongelukken. Dit debat wordt al tientallen jaren gevoerd en alle argumenten zijn inmiddels wel genoemd en geschreven.

De campagne van Guns with History geeft in mijn ogen een totaal nieuwe draai aan dit debat. Hierin wordt de persoonlijke geschiedenis van elk wapen verteld. Op welke manier de vorige eigenaar is overleden of waarom hij is weggedaan. Geen cijfers, maar verhalen. En dat maakt deze campagne zo ijzersterk.

De campagne van het jaar volgens Bianca Pander: #NewAmericans
Obama is on fire. Hij lijkt sinds een half jaar bevrijd van het juk van de herverkiezing en is gedreven door het besef dat hij nog een jaar te gaan heeft om zijn presidentschap echt historisch te maken. Hij start vanuit het Witte Huis de ene na andere campagne met activistische hashtags als ‪#‎CriminalJusticeReform, #‎StopGunViolence en #‎ActOnClimate.

Obama en zijn medewerkers hebben geconstateerd dat het via de politieke route (via het Congres en de Senaat) niet gaat lukken en roept daarom zijn volk op hem te helpen: bel je Congresleden, schrijf brieven, onderneem actie!

Het Witte Huis maakt prachtige filmpjes, brengt de feiten goed in kaart en gebruikt krachtige voorbeelden en ambassadeurs. En Obama spreekt ons steeds vaker rechtstreeks toe. Vanaf de kansel spreekt hij vaak oprecht ontroerd, geraakt en vanuit een diepe persoonlijke motivatie. Hij plaatst zich daarmee boven de partijen en buiten de politiek en doet exact wat een goede leider moet doen.

Het allermooiste voorbeeld hiervan is de campagne die Obama lanceerde in antwoord op het vele gemor over immigratie en de vluchtelingenproblematiek: #NewAmericans. In plaats van meegaan in de angsten van de Amerikanen verwelkomt hij juist vluchtelingen en immigranten: ‘They’re going to make America that much better.’

NewAmericans

Obama benadrukt keer op keer dat de Verenigde Staten gebouwd zijn en gebouwd worden door immigranten. In prachtige speeches en door de verhalen van bekende en onbekende Amerikaanse immigranten te vertellen. Het inspireerde ’s werelds bekendste straatartiest Bansky al om in Calais tussen de tenten van de vluchtelingen een kunstwerk te maken van ‘de zoon van een Syrische immigrant’.

Banksy

Het is jammer dat de Nederlandse heren en dames politici niet zitten op te letten. Dus een verzoek aan hen: heb je een dezer dagen tijd, tik eens #NewAmericans in op Youtube, Facebook of Twitter. #NieuweNederlanders.

Dit is deel 2 van de campagnes van het jaar volgens BKB. Hier kun je deel 1 teruglezen.

Foto’s: U2start / Wikimedia Commons, torbakhopper / Wikimedia Commons, Bild, Donald Trump, House of Cards, Van Doorne Advocaten, Brandon Stanton / Facebook,