Bill Clinton legt het nog één keer uit

Bill Clinton was vorige week in Nederland om te spreken voor de Bond van Adverteerders tijdens de ‘24 Uur van de Reclame’. Hij hield een zaal vol reclamemakers, captains of industry, politici en bestuurders en studenten voor dat ze niet veel langer weg zullen komen met mensen te overtuigen ‘to buy a product they don’t need with money they don’t have’. Creatieven en reclamemakers die op de lange termijn willen overleven, zouden juist kritischer moeten kijken naar wat ze aanprijzen en hun verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat het onderliggende verhaal ook klopt. Daarnaast had hij een paar politieke lessen in petto voor VVD en PvdA.

Clinton blikte uitgebreid terug op zijn rol in de herverkiezing van Barack Obama. ‘I’ve been a bit busy these last couple of weeks,’ zei hij met een ondeugende grijns. Om te vervolgen met: ‘After my speech [op de Democratische Conventie] the President told me I should be Secretary of Explaining Things.’

In die – vooraf zorgvuldig gefactcheckte – speech liep Clinton één voor één de verworvenheden van vier jaar Obama langs. Hij legde in voor iedereen begrijpelijke taal uit welke maatregelen waren genomen, waarom dat was gebeurd en wat ze hadden opgeleverd. Dat klinkt allemaal eenvoudig, maar naar Clintons stellige overtuiging had de Democratische Partij precies op dit punt gefaald bij de Congresverkiezingen twee jaar geleden. Door niet consequent een solide eigen verhaal over de eerste twee jaar in het Witte Huis te vertellen, hadden ze het initiatief volledig uit handen gegeven aan de Republikeinse Partij die ongehinderd door feiten en cijfers los kon met een polariserende boodschap.

In die analyse ligt een wijze les besloten voor de partijleiders van VVD en PvdA, Rutte en Samsom. Rutte en de zijnen reisden vorige week nog wel stad en land af om het VVD-kader te pacificeren na de opstand over Spekmans ‘feest van het nivelleren’. Maar ondertussen heeft de gemiddelde Nederlander nog altijd geen idee van hoe ons zorgstelsel in elkaar zit en wat het kabinet daar nu mee wil doen.

Samsom begrijpt als een van de weinigen in Den Haag dat de campagne niet op 12 september is afgelopen, maar dat permanent contact met je kiezers cruciaal is. Een verleden als actievoerder heeft kennelijk toch ook zijn voordelen. Hij twittert zijn duimen blauw om mensen zijn plannen uit te leggen. Maar als de VVD en de PvdA het ‘droog willen houden’ tijdens de Nederlandse mid-terms die zich met de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 aandienen, dan wordt het misschien tijd voor die tientallen ‘blauwe’ en ‘rode’ backbenchers in de Kamer om zijn voorbeeld te volgen.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.