Beroemd. Jij kan het worden! (1)

Zou jij voor een miljoen de kop van een levende vleermuis afbijten? De carrière van metalzanger Ozzy Osbourne nam een grote vlucht na deze actie. Hij heeft er uiteindelijk denk ik vele miljoenen mee verdiend. Ik wil maar zeggen beste lezer, staar je niet blind op je eigen gewoonheid, ook jij kan beroemd worden. Bouw met de ingrediënten uit dit blog je persoonlijke campagne om aan de top te komen.

Allereerst een geruststelling. Gebrek aan talent is geen probleem. Kijk maar naar mensen als Dries Roelvink… In sommige gevallen is in het oog springende ongeschiktheid voor elk podium juist een grote kracht! En trouwens, wie wel getalenteerd is komt lang niet altijd vanzelf bovendrijven. Zoveel ruimte is er ook weer niet aan de top. Hoe kom je daar dan toch?

Nomen est omen
Je echte naam is voor je ouders. Voor het grote publiek heb je iets nodig dat lekker bekt. In Nederland kom je al een heel eind wanneer je je naam vertaalt naar het Engels. Caroline Esmeralda van der Leeuw wrd Caro Emerald. BAM! om met de verliezend finalist van GroenLinks te spreken. Overigens lastig te onthouden dat Tofik Dibi. Hij had een voorbeeld kunnen nemen aan de lijsttrekker van het CDA die dat onhandige ‘Van Haersma’ liet vallen en nu gewoon ‘Buma’ heet.

Het is bovenal belangrijk dat het cool klinkt. Betekenis is van ondergeschikt belang. De hiphopscene kan hier tot lichtend voorbeeld strekken. ’50 Cent’, ‘Grandmaster Flash’, ‘Run DMC’, ‘LL Cool J’… het slaat allemaal nergens op, maar de kwaliteit straalt er vanaf.

Wees er wel op bedacht dat jouw naam misschien al gebruikt wordt door een ander. Zo moet Paul David Hewson het nu doen met het wonderlijke ‘Bono’ omdat een andere artiest jaren geleden al aan de haal ging met zowel ‘Jezus’ als ‘Messias’.

Kies je niche
Minstens zo belangrijk als een klinkende naam, is de keuze voor een duidelijke niche. Ook als je niet kunt zingen of dansen, zijn er nog zoveel dingen waarin je kunt excelleren.

Zo kun je met iets eenvoudigs als eten al een superster worden. Miljoenen Amerikanen zagen live hoe Joey Chestnut op 4 juli jongstleden voor de zesde keer op rij de ‘Nathans Hot Dog Eating Contest’ op zijn naam schreef door in tien minuten 68 hotdogs te eten.

Records zijn sowieso een gouden manier om beroemd te worden. Neem een voorbeeld aan Wim Hof de ‘Iceman’. Wie herinnert zich niet de epische beklimming van de Mont Blanc waarbij Hof gekleed ging in slechts een korte broek?

Soms heb je gewoon iets wat anderen niet hebben. En dat kan in de gekste dingen zitten. Kijk naar oud-wielrenner Gert Jacobs. Er is niemand die dommer commentaar kan geven op televisie dan hij. Toch is hij precies datgene gaan doen waarvoor hij het minst geschikt is. En het is een hit! Daarbij wordt hij natuurlijk ook geholpen door zijn Emmense tongval die hij zelfs doorrrrvoerrrrt in zijnnnnn tweets.

Een enkele keer vindt je niche jou. Karen Klein wilde waarschijnlijk helemaal niet beroemd worden. Maar het filmpje waarin te zien is hoe zij als begeleider in een schoolbus vreselijk gepest werd, ging viral en werd wereldnieuws. Het leidde niet alleen tot beroemdheid, maar ook tot een speciale fondsenwervende actie die tonnen op bracht zodat Klein nu nooit meer op de bus hoeft te werken.

En daarmee komen we bij een van de belangrijkste pluspunten van beroemd zijn. Geld! Een cruciaal middel om je beroemdheid te prolongeren. Daarover volgende week meer.

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.