Belkin en Argos-Shimano torpederen campagne Vacansoleil

Dag na dag gaat het bij Tour du Jour en de Avondetappe over die heerlijke jaren tachtig toen renners uit de polder de etappezeges en truien aaneen regen. Inmiddels maakt het Nederlandse wielrennen meer duistere tijden door. In 2005 won Pieter Weening met enkele nanometers voorsprong op Andreas Klöden de achtste etappe van de Tour. Sindsdien staan we droog. Uiterst mager voor een land met drie ProTour ploegen. Nu na Rabobank ook Vacansoleil gaat afhaken als sponsor komt het aan op een heuse crowdfunding campagne van de meest fanatieke fans.

Op www.redteamvancansoleil.nl kun je het team helpen door € 5,- tot € 25,- te doneren. Het streven is € 1 miljoen. Daarmee kun je bij lange na nog geen protour ploeg financieren, maar de idee is dat hiermee zo’n positieve reuring rond het team ontstaat dat het voor bedrijven interessant wordt om aan te haken als sponsor.

Dat is op zich nog niet zo’n gekke gedachte. Maar of de benodigde 40.000 donoren bereid gevonden gaan worden om ‘het Nederlandse wielrennen te steunen’ is de vraag. Met nog 18 dagen te gaan staat de teller op 169. En de fans worden nou niet bepaald dagelijks getrakteerd op Nederlands spektakel in de tour.

De ‘Condor uit Varsseveld‘ (Robert Gesink) liet zich in de derde etappe op de relatief eenvoudige slotklim op ruim 8 minuten rijden. Geen halszaak als je niet voor het klassement rijdt, maar het doet de liefhebber toch pijn aan de ogen. Een dag later rijdt de derde Nederlandse ploeg Argos-Shimano op zijn janboerenfluitjes naar de laatste plaats in de ploegentijdrit wegens ‘geen prioriteit’.

Dit mag allemaal tactisch doordacht zijn, maar zo slap rijden zal de mensen thuis niet meteen enthousiaster maken om de buidel te trekken voor het Nederlandse wielrennen. Zo steken het rijke Belkin en Argos-Shimano een lelijke stok in de spaken van hun armlastige broertje.