Ayisafani

De SABC, de Zuid-Afrikaanse publieke omroep, haalde dit weekend een campagnespot van de grootste oppositiepartij van president Jacob Zuma’s ANC van de buis. In de campagnespot wordt Jacob Zuma en zijn partij, het ANC, met de grond gelijk gemaakt.

“There have been great leaders. Leaders that took this country forward… You have voted for them. But since 2008 we’ve seen President Jacob Zuma’s ANC. An ANC that is corrupt. An ANC for the connected few. An ANC that is taking us backwards.” – Mmusi Maimane, nationaal woordvoerder en lokaal kandidaat in Gauteng

In de Obamaesque “Ayisafani”-spot van de Democratic Alliance (wat zo veel wil zeggen als ‘meer van hetzelfde’) sabelt de charismatische kandidaat Mmusi Maimane het ANC neer. Voor het met 246 miljoen Zuid-Afrikaanse Rand belastinggeld verbouwde huis van president Zuma, de politie die onschuldige burgers zou vermoorden, de werkloosheid en de almaar voortdurende corruptie.

De spot heeft veel weg van de verkiezingsboodschap en spots van Obama in 2008. In een reeks opzwepende reclames roept de partij al maanden op tot “change”. Naast partijleider Helen Zille is de grote opvallende kandidaat nu de nationale woordvoerder van de partij, en kandidaat voor de provincie, Gauteng Mmusi Maimane.

Terug naar de meest recente spot. Die werd afgelopen week door de publieke omroep van TV gehaald. En dat terwijl hij vooraf door de onafhankelijke communicatie-autoriteit gecheckt was. De directie van de omroep gaf als argument dat de spot zou oproepen tot geweld. Daar kwam de DA snel op terug. Volgens partijleider Helen Zille is het uitzendverbod een ‘April fools joke’  en laat het duidelijk zien dat de publieke omroep onder invloed van het ANC staat, corrupt is en oppositiepartijen bewust benadeelt. Een ernstige aantijging. Op zaterdag organiseerden DA-leider Zille en kandidaat Mmusi een “Ayisafani”-protestmars in Soweto.

De DA heeft een klacht ingediend tegen de publieke omroep. Deze week zal de onafhankelijke censuurcommissie uitspraak doen over hoe terecht het verbannen van de spot was. Maar de eerste bijeenkomst van die commissie is gelijk een paar dagen uitgesteld. Weer een teken van het almachtige en corrupte ANC, zegt men bij de DA.

Maar die censuur en al het nieuws er omheen lijkt toch ook haar vruchten af te werpen. In de DA’s ‘fight against censorship’ werd de reclamespot al ruim 200.000 keer bekeken online en werd #Ayisafani trending topic op Twitter.