Arabische praktijken in het wielrennen?

Man of the Year in de wielersport is onbetwist Oleg Tinkov. De flamboyante Russische miljonair is eigenaar van wielerploeg Tinkoff-Saxo. Begin augustus trok hij al de aandacht van de wielerwereld door te beloven Peter Sagan vast te leggen bij duizend retweets. Maar nu heeft hij een plan van een nog groter kaliber.

De excentrieke Tinkov heeft als levensmotto ‘groot, groter, grootst’. En nu komt hij met de belofte: 1 miljoen euro voor de beste klassementsrenners van het peloton als ze alle drie de grote rondes rijden in één jaar. Iets wat zelden tot nooit gebeurt. De Tour de France, Giro d’Italia en Vuelta zijn te zwaar om drie keer mee te doen om de prijzen.

Zijn ploeg noemt de actie nu al ‘hét grote sportverhaal van 2015’. Het wielrennen zou volgend kalenderjaar kunnen profiteren van het feit dat er verder weinig grote wereldwijde sportevenementen zijn, en Tinkov wil met dit plan meer mensen naar de televisie lokken die normaal niet uren naar mannen in strakke broekjes kijken. Nu heeft het wielrennen het afgelopen decennium ook last gehad van een populariteitscrisis, veroorzaakt door Lance Armstrong en dopingkornuiten. Maar het commercialiseringsplan van Tinkov gaat dit probleem niet oplossen. 

De populariteit van het wielrennen is daarnaast al weer aan het aantrekken. Een goed bewijs daarvan is het Duitse wielrennen. Na de bekentenissen van Ullrich en Zabel kwamen onze fietsende buren in een donkere periode terecht. Met de successen van onder andere John Degenkolb en blonde god Marcel Kittel zit het Duitse wielrennen in de lift. Dit werd ondersteund met de bekendmaking dat het Duitse shampoo merk Alpecin de nieuwe co-sponsor wordt van hun Giant ploeg. Al heeft die dan wel weer een opmerkelijke slogan: ‘Doping voor het haar’. En het gerucht gaat dat ARD en ZDF komend jaar de Tour weer live op televisie brengen. Dit zijn belangrijkere ontwikkelingen voor de populariteit van het wielrennen dan een kortstondige mediahype van Tinkov.

De campagne van Tinkov doet denken aan de oliesjeiks in het voetbal; narcistische plannen die weinig met de ontwikkeling van de sport te maken hebben. De Giro maakte bekend de ronde volgend jaar minder zwaar te maken, zodat het rijden van de Giro en Tour in één jaar makkelijker wordt. Het is jammer dat de directie van de Giro vanuit een financieel oogpunt deze verandering doorvoert, daar waar de renners meer behoefte hebben aan een veiligere ronde. Geld zou niet de reden moeten zijn voor het veranderen van de ronde. Van Blatter zijn we gewend dat hij zich voor het geldkarretje laat spannen. Nu kijken of Brian Cookson voor het grote geld kiest en de commercialisering laat regeren.

In het voetbal is de kloof tussen het grote geld en de rest van Europa al zichtbaar. Maar gelukkig lopen de renners nog niet echt warm voor het grote geld en het campagneplan van Tinkov. Vooralsnog kun je alleen met doping in één jaar winnen op de Galibier, de Alto de El Angliru én de Passeo dello Stelvio. En laten we daar niet weer naar teruggaan.

Reacties

blog comments powered by Disqus