‘Als iemand je pijn doet, bel ons.’

Met een prachtige spread kondigde de Volkskrant vandaag de creative press challenge af. Onder de slogan ‘Bad ideas can’t hide in print and good ideas deserve to shine’ worden creatieven uitgedaagd om in 1 paginagrote advertentie het goede doel Free Press Unlimited onder de aandacht te brengen. Het ‘dode-bomen-medium’ verheft daarmee haar eigen levensader tot de koningin onder het reclamewerk. En niet geheel onterecht. Bovendien is het een verfrissende opdracht in een tijd waarin deelbaarheid op alle mogelijke kanalen belangrijker lijkt dan de creatieve kwaliteit van campagnes.

In de krant vanmorgen werd de creative press challenge kracht bijgezet met iconische advertenties van Volkswagen Kever in de sixties en Albert Heijn in de jaren ’80. Bij mij riep de challenge meteen associaties op met de ANAR campagne die eerder dit jaar werd gevoerd. Met één en dezelfde billboard poster werden twee totaal verschillende doelgroepen met een geheel eigen boodschap bediend. Een oplossing die alleen door de creativiteit ervan de opdrachtgever vleugels geeft.

Dankzij een speciale druk- en weergavetechniek kregen mensen van verschillende lengtes elk hun eigen beeld te zien. Volwassenen met een gemiddelde lengte van 1.75 meter zagen eenvoudigweg een foto van een kind met de slogan van de stichting ANAR die zich bezighoudt met kindermishandeling. Maar volwassenen zijn in sommige gevallen natuurlijk ook de agressor.

Daarom rekenden de makers op basis van gemiddelde lengtes uit vanuit welke maximale hoek kinderen onder de tien jaar kijken naar de poster. Die kregen een ander beeld te zien. Hetzelfde kind op de foto, maar nu bont en blauw geslagen. Daarnaast de boodschap: ‘Als iemand je pijn doet, bel ons en we kunnen je helpen.’ Ik heb nog geen resultaten van de campagne kunnen vinden qua toegenomen hulpvraag van kinderen, maar de meer dan 8 miljoen views op Youtube zal de fondsenwerving van de stichting vast geen windeieren hebben gelegd.