Aap uit de mouw: het merk Trump heeft alleen maar profijt van ‘president’ Donald Trump

De Republikeinse presidentskandidaat The Donald is een absolute ster als het gaat om het regelen van media-aandacht voor en het verkopen van het merk Donald Trump. Zijn zoon Eric zegt nu dat Trumps verkiezingscampagne een enorm positieve impact heeft op het merk.

Donald_Trump_Laconia_Rally,_Laconia,_NH_3_by_Michael_Vadon_July_16_2015_06

Ik val niet graag in de herhaling, maar: Trump wordt niet de volgende president van de Verenigde Staten. Toch vind ik dat de Republikeinse Partij nog wel wat kan leren van de Amerikaanse Geert Wilders, al is het maar op het gebied van marketing. Trumps zoon Eric is opvallend eerlijk over wat de verkiezingscampagne tot nu allemaal heeft opgeleverd voor het merk Trump.

De naam Trump – wie kent ‘m niet? – doet het nog altijd goed in de Verenigde Staten én de rest van de wereld. Vroeger verdiende Trump vooral geld door te investeren in onroerend goed, tegenwoordig verdient hij zijn geld vooral door zichzelf als merk te verkopen en het ene na het andere media-optreden te geven. De laatste tijd is Trump niet weg te slaan uit de media vanwege zijn aanvallen op Mexicaanse immigranten en zijn Republikeinse tegenstanders.

Of zijn verkiezingscampagne om de Republikeinse presidentskandidaat helpt bij de bekendheid en het succes van het merk Trump? Nou en of. De Amerikaanse krant The Washington Post weet het nog niet zo zeker, maar Trumps zoon Eric wél: de campagne “heeft een enorm positieve impact gehad” op het merk. Hijzelf kreeg zelfs een staande ovatie toen hij een kamer binnenliep bij de Trump-golfbaan in Charlotte.

De náám Trump alleen al is veel geld waard. Felipe Yaryura betaalt Trump om zijn naam te mogen gebruiken voor een groot bouwproject in Uruquay. Yaryura zegt tegen de krant: “Mensen zijn dol op het merk Trump, dat ze kennen vanwege hun bezoeken aan New York City en Miami. Het geeft ze een garantie dat het een project wordt van een hoge kwaliteit.” Zo, dát is pas slim zakendoen.

De controverses van Trumps campagne doen er niet toe. Die leveren alleen maar meer naamsbekendheid op voor Trump. En dat is precies wat hij wil, en dat is ook waarom hij in de race zit, al geeft hij dat zelf niet toe. Hij blijft net zolang in de race tot zijn populariteit begint in te zakken en zijn naamsbekendheid een piek heeft bereikt. Kortom, we zijn voorlopig nog niet van The Donald af.

Foto: Michael Vadon / Wikimedia Commons.