90 bakken Jupiler

Het is een van de belangrijkste wetmatigheden in campagnes: laat niet organisaties, maar mensen je verhaal vertellen. Vandaar de entree op het wereldtoneel van ‘gewone mensen’ als Joe the Plumber en Lilly Ledbetter. Nu heeft Bertha de Bot zich gevoegd in dit illustere rijtje ‘Jan Patats’ wiens eigen mening heel toevallig precies gelijk valt met de belangen van een merk of een partij.

Deze 90-jarige De Bot uit het Belgische Dilbeek kreeg voor haar verjaardag negentig kratten Jupiler van haar familie. Een passend cadeau voor de dranklustige oma die naar eigen zeggen ‘twee bakken bier per drie dagen verzet, maar nooit zat wordt’. Al 73 jaar drinkt Bertha elke drie kwartier een Jupiler.

Dit is natuurlijk de natte droom van elke bierfabrikant. Een stoere senior met een ijzeren gestel die poseert voor een muurtje gebouwd uit jouw kratten. Gratis onbetaalbare reclame.

Hoewel gratis? Naarmate je doorleest wordt het allemaal wel heel perfect. Je vermoedt de hand van een copywriter bij zinnen als: ‘Bertha drinkt haar eerste pintje – altijd direct uit het flesje – pas om 11 uur ’s morgens, want dan is de mevrouw van het Wit-Gele Kruis weg.’ Hebben we hier nou werkelijk van doen met een wonderoma, of zien we een slimme campagne van Jupiler?

Maarten van Heems
Maarten van Heems is partner bij BKB en fervent wielrenner. Hij werkte aan campagnes voor onder meer KNVB, Alliander, ministerie van SZW, Movember en Tibet. Maarten doet de Europese PR voor Junkie XL en geeft campagne- en communicatietrainingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika. Hij studeerde eerder Geschiedenis in Amsterdam en Russisch in Odessa.