5 lessen van campagnegoeroes Mitch Stewart en Jon Favreau

Een kijkje in Obama’s motorblok
Vrijdag vierden we met campagnebureau BKB ons 15-jarig bestaan. Met masterclasses van Mitch Stewart en Jon Favreau. De eerste verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een politieke campagnemachine die zijn weerga niet kent in de moderne geschiedenis. De tweede voor het smeden van de woorden en verhalen die de miljoenen radartjes in die machine inspireerden. Een samenvatting in vijf lessen:

1. Authenticiteit voor alles
Je kunt mensen alleen inspireren als je drijfveren oprecht zijn en je je verhaal vertelt zoals jij het zelf beleeft. Ook als dat betekent dat je risico’s moet nemen. Als je je verkiesbaar wil stellen, vraag jezelf wat je wilt bereiken, waarom je dat als politicus wilt doen en waarom het belangrijk is dat juist jij dat doet. En laat je daarna niet meer van dat pad afbrengen. Wat er ook gebeurt.

Concentreer je volledig en alleen op de twijfelende kiezer’


2. Focus alleen op wat je nodig hebt om te winnen
Niets is waardevoller in campagnes dan tijd. Besteed die daarom alleen aan dingen die nodig zijn om te winnen. In de Amerikaanse context: geen aandacht voor overtuigde Republikeinen, weinig aandacht voor overtuigde Democraten en volledige concentratie op de twijfelaars daartussenin. En ook dat alleen in de staten waar er daar in potentie genoeg van zijn.

140916_CWx4
3. Winnen kan op drie manieren
Hoeveel uitingsvormen en activiteiten een campagne ook heeft, uiteindelijk komt alles neer op drie kernactiviteiten: het mogelijk en makkelijker maken om te stemmen (onder meer kiezersregistratie in de VS), het vergroten van de opkomst onder jouw potentiële achterban en het overhalen van zwevende kiezers. Alles wat niet direct bijdraagt aan een van deze drie doelen is ruis en moet worden geschrapt. Zie les 2.

‘Meeste vrijwilligers Obama: blanke vrouwen boven de 50’ 

4. Het gebeurt lokaal
Mensen vertellen verhalen, niet organisaties. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk contactmomenten organiseert met je kiezers en doe dat op een zo lokaal mogelijk niveau. Beter 100 kantoren met 10 medewerkers dan andersom. Dat vergroot ook de kans dat je campagnestaf en je vrijwilligers in demografische zin beter aansluiten bij de omgeving. Aardig detail op dit vlak: de Obama campagnes mogen bekend staan om hun jonge enthousiaste kids, de meeste vrijwilligers waren blanke vrouwen van boven de 50.

140916_CWx5
5. Cijfers even belangrijk als inspiratie
Je moet mensen inspireren met je boodschap om ze politiek actief te laten worden. Maar je hebt cijfers en organisatiekracht nodig om ze politiek effectief te laten worden. In de staten waar het om draaide, werden mensen benaderd op basis van zo’n 2.000 karakteristieken op elk mogelijk vlak. Het maakte de microtargeting mogelijk waarmee Obama het electoraat veranderde en twee keer won.

De voorsprong van deze campagnes is bijna intimiderend. Maar laten we er vooral een aanmoediging in zien. Deze mensen begonnen acht jaar geleden met een onbekende onervaren kandidaat uit Illinois. Zonder geld, zonder staf en met maar weinig tijd. Waar staat u in 2022?