3 miljard mensen naar de stembus

In 2014 zijn er verkiezingen in zo’n veertig landen. Dat gaat om 42% van de wereldbevolking. Een droomjaar voor politieke junkies. En voor iedereen die zich bezig houdt met communicatie. Want de politieke campagne is de moeder aller campagnes.

Ga maar na: op uiterst ingewikkelde thema’s (de samenleving in al haar complexiteit) moet je de meest veelzijdige doelgroep (al je landgenoten) om iets vragen dat veel van je voorgangers hebben beschaamd: hun vertrouwen. Deze klus dien je doorgaans te klaren in zeer korte tijd, op een veranderlijk en vaak zelfs verraderlijk speelveld en met een lachwekkend laag budget. Ondertussen slinkt je ruimte voor fouten bijkans met de dag dankzij een almaar groeiend (social) media landschap.

Nota Bene: dit is de reuzentaak waarvoor kandidaten en hun partijen staan in gerieflijke parlementaire democratieën. Bedenk je welke creativiteit en doorzettingsvermogen de oppositie aan de dag moet leggen bij de wat meer dictatoriaal ingerichte stembusgangen.

Op BKBCampaignwatch gaan we het komend jaar zoveel mogelijk geniale vondsten, magistrale blunders en harde lessen uit deze campagnes met u delen. Met onze vaste bloggers krijgt u een plaatsje op de eerste rang van onder meer de gemeenteraads- en de Europese verkiezingen in Nederland, de parlementsverkiezingen in Zuid-Afrika, de Congresverkiezing in de VS, de gemeenteraads- en presidentiële verkiezingen in Turkije en de verkiezingen in België.

Beste lezer, heeft u toevallig bovengemiddelde kennis over Colombia, Afghanistan, Indonesië, Malawi, Kosovo, Mozambique of Tonga? Wees welkom met verhalen, anekdotes en analyses. U weet ons te vinden via @bkbcampaignwatch.